Keskiviikkoillan Inhimillinen
tekijä tarttui asiaan joka on usein ja ihan aiheellisesti esillä –
koulukiusaamiseen.
Näkökulma oli kuitenkin harvemmin esille nostettu – kun
kiusaajana onkin opettaja.
Kiusaamisen kohteeksi
joutuminen on aina ahdistavaa lapselle, kaveripiirin merkitys on tärkeä. Kaverit
ovat se peili, josta heijastuva kuva luo näkemyksen minusta itsestä.
Entä kun
peilinä on opettaja, aikuinen, johon lapsen pitäisi pystyä luottamaan
kouluyhteisössä. Keskustelijat toivat vahvasti esille ahdistavan kokemuksensa
siitä, etteivät he kelvanneet opettajalle. He eivät täyttäneet sitä hyvän
oppilaan ihannekuvaa, johon opettajan mielestä olisi pitänyt yltää ja opettajan
suhtautuminen heihin oli sen mukaista.
Kuka uskoo oppilasta? Pystytäänkö koulussa
tunnustamaan, että myös opettaja voi olla kiusaaja?
Mikä merkitys on opettajien roolilla vallan
käyttäjinä ja keskinäisellä kollegiaalisuudella tilanteissa, joissa syntyy
epäilys opettajan käytöksen epäoikeudenmukaisuudesta?
Vallan käytön keinoja on monia, huomiotta
jättäminen, ryhmästä pois sulkeminen, oppilaiden vertailu, jakaminen jyviin ja
akanoihin. Pakko olla helvetillinen
kokemus lapselle, joka ei ymmärrä mistä asia johtuu ja joka joutuu pohtimaan
sitä, mikä minussa on vikana?
Miltä tuntuu lapsen läheisistä?
Oman kokemukseni mukaan koulumaailmassa
törmää tilanteisiin, jossa oppilaidenkin välisen kiusaamisen näkyväksi
tekeminen vanhempana on vaikeaa, saati jos on syytä puuttua opettajan
käytökseen.
Toivon ettei vastausta ”meidän koulussa ei
esiinny kiusaamista” nykyään enää tarjota ensimmäiseksi, kun vanhemmat nostavat
asian esille. Aikoinaan vanhempina törmäsimme tuohon vastaukseen.
Emme tyytyneet vastaukseen, vaan halusimme
selvittää asian ja hakea oikeudenmukaisuutta.
Siitäkin huolimatta, että opettajien mukaan
kiusaaminen saattoi johtua kiusatun persoonasta!
Emme myöskään noudattaneet ohjetta, että pääsisimme vähemmällä,
jos pitäisimme mahdollisimman matalaa profiilia.
Lääkkeeksi tarjottiin koulun vaihtamista
lapsellemme, johon kohdistui valtavat mittasuhteet saanut kiusaaminen.
Mielenkiinnolla odotan miten kansanedustaja Tiina Elovaaran (ps) lakialoite
kiusaajan siirtämisestä toiseen kouluun etenee eduskunnassa. Elovaaran mukaan
käytäntö, jossa kiusattu joutuu vaihtamaan koulua, lähettää väärän viestin
siitä, miten kiusaamiseen tulisi suhtautua.Kiusaamisessa syyllinen on aina kiusaaja.
Omalla kohdallamme opettajien käyttämä nimitys yhdelle
kiusaamisen organisoijista ”suloinen myrkynkeittäjä” kertonee siitä asenteesta,
jota vastaan jouduimme taistelemaan.
Taistoon lähtiessä ei tiedä sitä tunteiden
sekamelskaa, jonka joutuu käymään läpi; huoli ja hätä, viha, katkeruus,
väsymys, epäluulo ja yksinäisyyskin. Voimattomuus,
joka synnyttää raivon, halun hoitaa asia kerralla kuntoon, halun ravistella
ihmisiä näkemään epäoikeudenmukaisuus.
Lapsen kokemaa ei saa koskaan väheksyä. Se
on lapselle totta ja antaa aina oikeutuksen puuttua asiaan.
Useimmiten taitaa riittää pieni puuttuminen, mutta joskus tarvitaan
enemmän.
Ohimenevistä epäilyksen hetkistä huolimatta
en ole katunut käymäämme taistoa. Taistoa, joka voimia vievänä kuitenkin
yhdisti perhettämme. Opetti meidät kaikki kantamaan huolta toisistamme.
Tässä elämän vaiheessa parinkymmenen vuoden jälkeen tiedän, että taistelu kannatti tehdä.
Kuka lohduttaisi Nyytiä, jos ei Nyytin
lähimmät ihmiset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti